Wat hoor ik toch als ik rij? Die vraag was al een tijdje aan de orde. Na het demonteren van de remklauw, bleek dat de remblokken volledig op waren en er geremd werdt met ijzer op ijzer!
De remschijf was hierdoor ook volledig gegroefd en moest dus ook worden vervangen.
Normaliter is het vrij eenvoudig om de remblokken te vervangen. Twee bouten los maken, oude blokken verwijderen en de nieuwe er in schuiven. Normaliter ….
Een van de twee bouten had geen zin en was met geen mogelijkheid los te krijgen. Er rest dan maar een oplossing en dat is het vervangen van de hele remklauw.
Probleem 2 – Het verwijderen van de remschijf. De remschijf zit vast met drie inbusbouten die met locktite zijn vastgeschroefd. Dit ter voorkoming van het losraken van de schijf. Dit levert bij het losmaken van de schijf het probleem op dat ze niet los willen. Ook niet met een goed passende inbus sleutel en veel…heeeeeeeel veeeeeel kracht. &*(_$&_!&%+$!%&
Uiteindelijk de hulplijn gebeld. Jan Willem had even tijd in z’n drukke schema en op dinsdag 12 maart ben ik met wiel naar de ‘alleskunner’ gegaan.
DE OPLOSSING!
Met een (punt) brander elke bout gloeiend heet verwarmen en daarna wederom met veel kracht de bout proberen los te draaien. Dit lukte!!! Uiteindelijk was de klus binnen een uur geklaard.
Wat moet ik zonder hulp van JW?
Nu het wiel toch los was gelijk maar even gespoten en de nieuwe remschijf gemonteerd. Wiel terug geplaatst en de remvloeistof vervangen. Remsysteem ontlucht et voila een werkende schijfrem.
Gelijk maar even de accu opgeladen en de achterband (die ook vervangen moet worden) opgepompt. Snorren maar!